• 26 september 2022
  • leestijd 5 min.

"Vanaf de start volledige focus op duurzaamheid"

Ruim 13 jaar geleden zette Florus Floor zijn handtekening onder de oprichtingsakte van de KvK. Greengiving was een feit. Sindsdien is de onderneming hard gegroeid en heeft het een vaste plek veroverd in de markt voor duurzame relatiegeschenken. Tijd voor een gesprek met Florus over de ontwikkeling van Greengiving.

Website met 100 producten 

Hoe is het allemaal begonnen? “Bij de start in 2009 hebben we bewust gefocust op het internet als basis voor onze onderneming. Ik geloofde in het gemak dat dat zou opleveren voor de klant, én voor onszelf. Er was toen nog minder aanbod op het internet, veel partijen verkochten hun producten op de traditionele manier met behulp van samples en catalogi. We zijn gestart met 100 producten en gewoon gaan kijken hoe het liep.

 

Die eerste fase was een periode van ontdekken en uitvinden. We moesten bijvoorbeeld ontdekken hoe marketing via Google in z'n werk ging. Social media was toen nog niet zo aan de orde, dus daar deden we niks mee. Vanaf 2009 werd digitaal factureren mogelijk, dus daar zijn we ook gelijk mee begonnen. Op een gegeven moment kwam er iemand bij speciaal voor het schrijven van teksten. Eerst denk je: 'is dat echt nodig?', maar later zie je dat dat ontzettend belangrijk is en dat daar ook veel in te doen is.”

 

Bewuste focus op duurzaamheid

Greengiving verkoopt alléén duurzame relatiegeschenken, hoe is dat zo gekomen? “We wilden volledig gaan voor duurzaamheid, dus het was geen kwestie van ‘het erbij doen’. De focus lag op geschenken en giveaways die echt iets toevoegen, minimale milieu-impact hebben en niet na één keer worden weggegooid, zoals veel plastic items die toen in omloop waren.

 

Duurzaamheid in ontwikkeling

In de loop der jaren is dit enorm ontwikkeld. Je ziet natuurlijk ook dat duurzaamheid een veel belangrijkere rol is gaan spelen. In het begin was bijvoorbeeld een kartonnen pen al heel wat, terwijl je daar nu veel meer keuzes in hebt. Neem tarwestro pennen of pennen van gerecycled plastic. De producten werden steeds beter, steeds een stapje duurzamer en er was steeds meer te kiezen. Ons assortiment bestaat nu uit 1300 producten, dat hadden we aan het begin niet kunnen denken.”

 

 

Meedenken met de klant

“We begonnen met een team van drie mensen. Dat betekende dat we alles zelf moesten doen, van telefoon tot orderverwerking, tot inpakken en verzenden. Onze houding was ook heel sterk gericht op ‘wat kunnen we allemaal zelf?’. Neem het voorbeeld van groeipapier. Het was eerst alleen mogelijk om in grote aantallen te bestellen, maar we kregen juist veel aanvragen voor kleine aantallen. Toen hebben we naar mogelijkheden gezocht om groeipapier in kleine oplages te leveren, en dat is gelukt.

 

Appels bedrukken

Een ander voorbeeld zijn de appels. Die konden eerst alleen gegraveerd worden, maar toen hebben we gekeken naar de opties voor het bedrukken van appels (met eetbare inkt). En dat bleek uiteindelijk ook te kunnen. Zo waren we constant bezig om te kijken hoe we konden regelen wat klanten graag wilden.”

 

 

 

 

Belangrijke markeringspunten 

In 2017 is Greengiving begonnen met de plannen voor nieuw kantoor aan de Plantagelaan in Barneveld. “We wilden een energieneutraal pand, vanuit de gedachte dat grondstoffen als gas eindig zijn en dat zelfvoorzienend zijn belangrijk is. Er kwamen dus zonnepanelen en het pand kreeg geen gasaansluiting. Dat was toen nog echt bijzonder en vooruitstrevend. Het bleek een duurzame investering waar we veel profijt van hebben gehad.

Het jaar 2018 was ook een markeringspunt. We verhuisden naar ons nieuwe pand en dat bracht een andere sfeer en uitstraling met zich mee.

 

Uitbreiding Duitse markt

In dat jaar gingen we ook serieus aan de slag met het uitbreiden naar de Duitse markt. Er kwam iemand bij die Duits sprak en de cultuur kende. Diegene is ook alles gaan vertalen en verbeteren. Daarnaast stelden we onze Groene Grondwet op, een eerste richtlijn voor kritische productselectie. De komende tijd willen we dat verder ontwikkelen, zodat we nóg scherper kunnen selecteren op duurzaamheidsaspecten. Ook zijn we in 2018 voor het eerst MVO-gekeurd en werden we officieel Dopper reseller.  

 

Fairtrade tassen certificering

In 2019 hebben we een aanvraag gedaan voor fairtrade certificering. Vanuit dat oogpunt is de import van een eigen fairtrade katoenen tassen collectie gestart. Het mooie daarvan is dat we kunnen traceren waar de tassen vandaan komen en dat er dus richting onze klanten transparantie is over de herkomst en het productieproces."

 

  

Eigen drukkerij

Een jaar geleden heeft Greengiving een eigen drukkerij in het leven geroepen. "We focussen op het aanleggen van een eigen voorraad van hardlopende producten, zoals Doppers en pennen. Die kunnen we nu zelf bedrukken. Daarmee zijn we sneller en flexibeler én maken we minder transportbewegingen. Het is ook mooi dat de machines kunnen draaien op eigen opgewekte energie.” 

 

 

 

 

Duurzame keuzes in assortiment én bedrijfsvoering 

De markt ontwikkelt en er is veel vraag naar duurzame en verantwoorde relatiegeschenken. Leveranciers bewegen hier ook in mee. “Inmiddels is duurzaamheid een standaard onderdeel in ieders assortiment. Het is niet meer een kwestie van het 'erbij doen'. Productinnovatie en ontwikkeling zijn daarom van groot belang”.

 

MVO-beleid

Als het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen, probeert Greengiving steeds (kleine) stappen te zetten. “Ons nieuwe energieneutrale pand was daarin wel een markeringspunt. En natuurlijk de MVO-certificering, die we nu vier jaar op rij gehaald hebben. We hebben inmiddels ook onze CO2-uitstoot in kaart gebracht (voor zover mogelijk). Dat was een logische volgende stap in het MVO-proces. Het is goed om bewust te zijn van wat we uitstoten en op welke onderdelen we nog stappen kunnen zetten. Ook in de alledaagse processen zijn we bezig met duurzaamheid, zoals het hergebruiken van dozen of het aanschaffen van een shredder zodat we oude dozen als opvulmateriaal kunnen gebruiken.

 

Bijdragen aan SDG's

Met onze producten en marketingacties willen we ook bijdragen aan de SDG's, de duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld door de VN. We kijken daarnaast naar de mogelijkheid voor een bredere certificering op duurzaamheidsterrein, bijvoorbeeld meer Europees of internationaal gericht. Tegelijkertijd is lokale zichtbaarheid en betrokkenheid van belang, dus daar gaat ook onze aandacht naar uit.

 

Uiteindelijk geldt steeds de vraag: hoe kunnen we verantwoord omgaan met onze omgeving? Het gaat dan niet alleen over een duurzaam assortiment, maar ook over de algehele bedrijfsvoering. Dat blijft een proces waarin we dagelijks kunnen verbeteren, en daar zetten we ons voor 100% voor in.” 

 

Meer weten over Greengiving? Bekijk onderstaande pagina's: