• 10 oktober 2019
  • leestijd 3 min.

MVO in de praktijk: hoe doe je dat succesvol?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen: wie hoor je er niet over tegenwoordig? Het is een hot topic, maar dat maakt ook dat iedereen er een mening over heeft en je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Want hoe neem je als bedrijf je verantwoordelijkheid om MVO-proof te ondernemen en dat ook goed te communiceren zonder beschuldigd te worden van greenwashing? Daarom geven we een aantal tips die óf kostenbesparend zijn, of waarbij je de investering later dubbel en dwars terugverdient.

1. Holistische benadering

Voordat we ons op allerlei kleine, specifieke tips richten, is het belangrijk dat je als bedrijf het concept duurzaamheid holistisch gaat benaderen. En dat klinkt ingewikkelder dan het is. Het betekent dat je visie als bedrijf verandert, zodat je alle activiteiten binnen je bedrijf een force for good wilt laten zijn. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als Tony's Chocolonely: het kan niet zo zijn dat ze slaafvrije chocolade maken en ondertussen hun medewerkers slecht behandelen. Zo moet alles binnen een bedrijf kloppen en op een zo goed mogelijke manier plaatsvinden: goed voor mens en milieu! Dit moet in ieder geval het doel zijn, natuurlijk zijn er veel kleine stapjes op weg naar dat doel. Dus neem je verantwoordelijkheid en doe wat in je vermogen ligt om duurzaamheid te bevorderen.

 

2. Duurzame relatiegeschenken

Eigenlijk was het vorige punt al allesomvattend, maar het is belangrijk om het op te breken in hapklare stukjes. Op weg naar een MVO-keurmerk is het namelijk belangrijk dat alle stukjes worden vastgelegd in een speciaal MVO logboek. Zo is een vaak ondergewaardeerd aspect de duurzaamheid van je relatiegeschenken. En dat terwijl het zo makkelijk is en het niet eens duurder hoeft te zijn dan niet-duurzame geschenken. Bovendien zijn duurzame geschenken een teken voor relaties dat je geeft om het milieu, wat door de meeste mensen gewaardeerd wordt en waardoor ze de keuze voor jouw bedrijf overtuigender zullen maken. Natuurlijk is Greengiving hiervoor the place to be: voor elk relatiegeschenk hebben wij een duurzaam alternatief. 

 

3. Bedrijfsactiviteiten

Er zijn allerlei activiteiten die je als bedrijf kunt ondernemen die verder gaan dan de clichés van energie besparen en minder printen. Zo kun je je medewerkers elk jaar een aantal uur geven om vrijwilligerswerk te doen. Ook zijn zaken als betrouwbaarheid en transparantie uiterst belangrijk. Je MVO-activiteiten mogen zeker gecommuniceerd worden, maar overdrijf het niet. Probeer in plaats daarvan bewustwording te creëren door een activistische houding aan te nemen: impact maken is belangrijk voor elk bedrijf! Zo zie je dat we inmiddels het station van MVO als een lijstje met afstrepers zijn gepasseerd: elke vezel in je bedrijfsvoering moet erop gericht zijn om goed te doen en impact te maken. Wees een koploper en inspireer anderen om maatschappelijk verantwoord (of zelfs impactvol) te ondernemen!