• 17 februari 2020
  • leestijd 4 min.

Greengiving sponsorde de educatieve zeilreis van Kiki

Je bent jong en je wilt wat. Dat is in het geval van de 16-jarige Kiki Roobol zeker van toepassing. Ze maakte haar droom waar en zeilde in zes weken van Sint-Maarten naar Cuba op Masterskip De Wylde Swan. Verder is ze een heel normale tiener die in de vijfde klas van het vwo-technasium zit op het Johannes Fontanus College in Barneveld. Omdat Greengiving in haar gelooft sponsorden we haar reis en na afloop deed ze enthousiast verslag van het avontuur.

Het idee kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Kiki heeft altijd al belangstelling voor bèta, techniek én mensen gehad en zocht een uitdaging naast haar schoolwerk. Toen herinnerde ze zich in de tweede klas gehoord te hebben van een zeilreis waarbij je op de boot zelfstudie doet en de theorie gelijk in praktijk kunt brengen. Ze besloot er vol voor te gaan, maar de kosten vormden een obstakel. De benodigde 6000 euro zijn voor een 16-jarige namelijk niet zo makkelijk uit de mouw te schudden. Daarom benaderde ze Greengiving om een stukje van haar reis te sponsoren. We zeiden ja omdat we graag investeren in toekomstige wereldverbeteraars zoals Kiki. 

 

Het avontuur

Op 19 februari 2019 begon voor Kiki het avontuur. Elke dag moest er drie uur aan zelfstudie worden besteed, want het schoolwerk ging gewoon door. Centrale lessen waren er ook, maar die waren volgens Kiki niet te vergelijken met lessen in een klaslokaal. “Bètavakken werden op een verdiepende en praktijkgerichte manier in de praktijk gebracht, door bijvoorbeeld met de in totaal 29 trainees liggend op het dek les te krijgen in sterrenkunde. Er waren dus ook leraren bij die je konden helpen met de lesstof.” Kiki koos voor een reis waarbij er veel tussenstops werden gemaakt en je aan land kon gaan. “Voor mij was deze reis de perfecte combinatie tussen zeilen en kennismaken met andere culturen. Naast techniek en wetenschap vind ik maatschappij en cultuur namelijk ook erg interessant. Mijn vervolgstudie Communicatie en Life Sciences in Wageningen sluit daar goed op aan.”

 

Logospel

Een jaar voordat ze vertrok begon Kiki al met ideeën verzamelen om geld binnen te krijgen. “Een meisje van mijn school had de reis eerder gedaan, dus die had een logospel bedacht, waarbij lezers van de Barneveldse Krant logo’s konden koppelen aan nummers. Dit heb ik iets geperfectioneerd en uiteindelijk zijn er een heleboel prijzen beschikbaar gesteld. De 46 meewerkende bedrijven hielpen zo niet alleen mij, maar kregen ook veel naamsbekendheid. Bij al mijn wervingsactiviteiten vond ik het belangrijk dat ik ook echt iets kon toevoegen voor het bedrijf dat mij sponsorde. Bij een bedrijf als Greengiving doe ik dat extra graag: ik vind duurzaamheid erg belangrijk en vind het leuk hoe actief jullie zijn in de buurt. Toch ben ik niet alle Barneveldse bedrijven alleen afgegaan, maar veel ook samen met mijn opa. Als tienermeisje word je toch minder serieus genomen.” Toch dient Kiki wel degelijk serieus genomen te worden, te zien aan de professioneel uitziende website die ze had gemaakt inclusief bijbehorende sociale media, onder de naam Tech Chick at Sea. Het is overduidelijk dat daar heel wat uurtjes in zijn gaan zitten, maar het is het waard geweest. “Net op tijd had ik al het geld binnen en kon ik genieten van de reis.”

 

Doorzetter

Kiki vindt de ervaring van de zeilreis nog steeds een beetje onwerkelijk. “Van de reis heb ik natuurlijk een hele hoop geleerd. Ik ben mezelf echt tegengekomen waardoor ik nu goed weet wie ik ben, wat ik wil en wat ik leuk vind. Zo kwam ik erachter dat ik helemaal niet zoveel geef om zeilen, ik stond veel liever met de kok in de keuken.” Kiki lacht: “Ik ben ook te weten gekomen dat ik het thuis heel erg fijn vind. Ik vond het best moeilijk om mijn familie, en dan vooral mijn eeneiige tweelingzus, zo lang te moeten missen. Ze hebben me allemaal ook enorm gesteund in de voorbereidingen, op een gegeven moment werd het echt een familieproject.” Met deze ervaring heeft Kiki zichzelf overtroffen. “Ik heb misschien nog wel het meeste geleerd van de voorbereidingen voor de reis. Vooral dat tieners veel meer bereiken dan ze zelf denken, als je het maar wilt en er voor gaat!”